Na jakie wyzwania przyszłości odpowiada wolontariat pracowniczy? Jakie cele powinien realizować? Co konkretnie wolontariat pracowniczy daje pracownikom, liderom firm i społeczeństwu? Na jakich wartościach i zasadach powinien być budowany? Te i szereg innych pytań zadano pracodawcom, pracownikom-wolontariuszom, przedstawicielom organizacji pozarządowych i samorządów oraz ekspertom, w trakcie badania przeprowadzonego jesienią 2021 roku przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce, we współpracy z Fundacją BNP Paribas. Na podstawie odpowiedzi uzyskanych z ankiet oraz wywiadów, powstał obraz wolontariatu pracowniczego jutra.

Raport „Wolontariat pracowniczy przyszłości” prezentujący wyniki badania oraz wnioski i rekomendacje dotyczące rozwoju wolontariatu pracowniczego w Polsce zostanie zaprezentowany 4 kwietnia br., o godz. 14.30, podczas wydarzenia online z udziałem organizatorów badania oraz zaproszonych ekspertów.

Celem przeprowadzonego jesienią 2021 roku badania, którego podsumowaniem jest Raport, było określenie wizji wolontariatu pracowniczego przyszłości oraz oczekiwań wobec kierunku jego rozwoju ze strony jego najważniejszych interesariuszy: pracodawców, wolontariuszy-pracowników oraz partnerów, organizacji pozarządowych i samorządów terytorialnych. Badanie pozwoliło również zebrać informacje dotyczące aż 46 programów wolontariatu pracowniczego realizowanych w 2021 roku, uzupełnione o opisy dwóch przykładów takich programów działających w Orange Polska i w Banku BNP Paribas.

4 kwietnia wyniki badania przedstawi autor raportu Tomasz Schimanek, polityk społeczny, badacz, aktywista pozarządowy, ekspert Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, a skomentuje je  z perspektywy praktycznych doświadczeń Joanna Gajda-Wróblewska, prezeska zarządu Fundacji BNP Paribas.

Raport oraz wizję wolontariatu pracowniczego przyszłości skomentują także zaproszeni goście: Tina Sobocińska, HR4future Founder & HR Strategic Advisor, Przemysław Furlepa, wiceprezes zarządu Banku BNP Paribas, członek Koalicji Liderzy Pro Bono, Marek Kuzaka, prezes zarządu AMS S.A., członek Koalicji Liderzy Pro Bono, a także Jacek Jakubowski, współwłaściciel i superwizor Grupy TROP, trener, coach oraz Paweł Łukasiak, prezes zarządu Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce. Wydarzenie poprowadzi dziennikarz Paweł Oksanowicz.

Wydarzenie odbędzie się w Centralnym Domu Technologii w Warszawie i będzie transmitowane online na kanale YouTube i Facebooku Koalicji Liderzy Pro Bono: https://www.facebook.com/LiderzyProBono oraz Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce https://www.facebook.com/AkademiaRozwojuFilantropiiwPolsce

Badanie, zakończone opracowaniem raportu „Wolontariat pracowniczy przyszłości”, przeprowadziła Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, a partnerem badania oraz wydarzenia, podczas którego zostanie on ogłoszony jest Fundacja BNP Paribas.

Więcej o ekspertach, którzy wezmą udział w wydarzeniu:

<strong><strong><strong>Tomasz Schimanek, ekspert ds. organizacji pozarządowych i programów społecznych</strong></strong></strong>
Tomasz Schimanek, ekspert ds. organizacji pozarządowych i programów społecznych

Polityk społeczny, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, działacz sektora pozarządowego, ekspert Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, współpracownik wielu organizacji pozarządowych. Był m.in. członkiem Rady Działalności Pożytku Publicznego, Rady Doradczej przy Pełnomocniku Premiera ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi, Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorców przy Ministrze Gospodarki. Trener, doradca, od lat działa na rzecz rozwoju współpracy organizacji pozarządowych z administracją publiczną, a także z przedsiębiorcami, m.in. w zakresie społecznego zaangażowania biznesu, zarządzania wiekiem, przedsiębiorczości społecznej i społecznych zamówień publicznych. Autor i współautor wielu publikacji dotyczących organizacji pozarządowych i ich współpracy z samorządami terytorialnymi i biznesem.

<strong><strong><strong>Joanna Gajda-Wróblewska, Fundacja BNP Paribas</strong></strong></strong>
Joanna Gajda-Wróblewska, Fundacja BNP Paribas

Kierowniczka zespołu projektów społecznych w Banku BNP Paribas, prezeska Zarządu Fundacji BNP Paribas. Entuzjastka społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego stylu życia. Od 2015 roku w Banku BNP Paribas odpowiada za wzmacnianie świadomości pracowników w zakresie CSR, rozwijanie wpływu społecznego Banku, współpracę Banku z organizacjami społecznymi oraz zaangażowanie społeczne pracowników. Od czerwca 2020 zarządza projektami społecznymi w Fundacji BNP Paribas, gdzie kontynuuje działania związane ze wzmacnianiem pozytywnego wpływu społecznego Banku. Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych Manager CSR na Collegium Civitas. Prywatnie społeczniczka, mama, wychowująca w duchu rodzicielstwa bliskości i pasjonatka mikropodróży.

<strong><strong><strong><strong>Tina Sobocińska, HR4future Founder & HR Strategic Advisor</strong></strong></strong></strong>
Tina Sobocińska, HR4future Founder & HR Strategic Advisor

HR Director z 20+ lat doświadczeniem w międzynarodowych firmach (PwC, DHL, Schneider Electric, Sanofi Aventis).
Liderka networku Digital HR Champions.
Inicjatorka i liderka pierwszego w Polsce Ideathonu NGO dla Fundacji Integracja.
Pasjonatka i doradca HR w projektach: Workplace of the future.
Współautorka serii podcastów: ‘Case study: praca hybrydowa’ nagrywanych z Jarosławem Kuźniarem, Voice House.
Wykładowca na Uniwersytecie SWPS i w SGH.

<strong><strong><strong><strong><strong>Przemysław Furlepa, Bank BNP Paribas</strong></strong></strong></strong></strong>
Przemysław Furlepa, Bank BNP Paribas

Od października 2017 roku Wiceprezes Zarządu w BNP Paribas Bank Polska odpowiedzialny za Obszar Bankowości Detalicznej i Biznesowej. Wcześniej najdłużej związany z ING Bankiem Śląskim, gdzie m.in. pełnił funkcję Dyrektora Zarządzającego Bankowością Detaliczną, odpowiadał za zarządzanie relacjami z klientami, segmentami i bankowością internetową. Brał udział w wielu międzynarodowych projektach skoncentrowanych na budowaniu wartości dla klientów poprzez podejście omnikanałowe, wzrost jakości oferty usług Digital oraz współpracę ze fin-techami.

<strong><strong><strong><strong><strong><strong>Marek Kuzaka, AMS</strong></strong></strong></strong></strong></strong>
Marek Kuzaka, AMS

Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Z branżą reklamy zewnętrznej związany od ponad 25 lat. Od 2003 roku wiceprezes, a od 2011 prezes zarządu AMS SA – lidera reklamy out-of-home (OOH) w Polsce. Wiceprezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Ekspert z zakresu branżowych rozwiązań prawnych. Współpracownik Instytutu Partnerstwa Publiczo-Prywatnego, współpracuje także z Towarzystwem Urbanistów Polskich. Członek koalicji „Liderzy Pro Bono”, kapituły Nagrody „Człowiek wiedzy i doświadczenia” oraz Rady Pracodawców przy Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Kierujący największym w historii Polski projektem w formule PPP w zakresie wyposażenia w meble miejskie m.st. Warszawy. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta RP za udział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego.

<strong><strong><strong><strong><strong><strong><strong>Jacek Jakubowski</strong></strong></strong></strong></strong></strong></strong>, Grupa TROP
Jacek Jakubowski, Grupa TROP

Współwłaściciel i Superwizor Grupy TROP, psycholog, przewodniczący Rady Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, członek polskiego klubu amerykańskiej organizacji Innowatorzy dla Dobra Ogółu ASHOKA. Jest uznanym ekspertem w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest autorem koncepcji pierwszej w Polsce Szkoły Trenerów (założonej przed czterdziestu laty), która wyewoluowała w największą Szkołę Trenerów Biznesu, Szkołę Coachów i Psychologiczną Akademię Lidera prowadzone w ramach Grupy TROP.
Doświadczony mentor i coach pracujący z najwyższą kadrą menedżerską. Pracował dla wielu firm m.in. Amplico Life, Raiffeisen Bank, ING Bank Śląski, BZ WBK, Agora, ITI, Bombardier, M-Bank, PLL LOT, WSiP, BPH, Inter Cars, PWN i innych. Był konsultantem wielu organizacji pozarządowych – m.in. Akademii Rozwoju Filantropii, Stowarzyszenia CAL (Centra Aktywności Lokalnej), Klubu Gaja, Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Organizuje ogólnopolskie FESTIWALE p.n. EMPATIA W DZIAŁANIU.

<strong><strong><strong><strong><strong><strong><strong><strong>Paweł Łukasiak, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce</strong></strong></strong></strong></strong></strong></strong></strong>
Paweł Łukasiak, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce

Prezes zarządu Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, członek zarządu Fundacji Dobra Sieć. Akademią kieruje od sierpnia 1998 roku. Stypendysta Fundacji Ashoka, Departamentu Stanu USA i Fundacji Charlesa Stewarta Motta. Ekspert w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i społecznego zaangażowania biznesu (CCI). Autor i współautor wielu publikacji. W 2011 roku nagrodzony Medalem Solidarności Społecznej m.in. za propagowanie idei odpowiedzialności społecznej biznesu. W 2011 roku odznaczony przez prezydenta Bronisława Komorowskiego Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Członek Rady Społecznej Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara i kapituły konkursu Nagrody im. Jana Rodowicza „Anody” Muzeum Powstania Warszawskiego. Członek kapituły konkursu Złote Spinacze. Laureat nagrody „Ludzie, którzy zmieniają biznes” Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2019).